13 januari 2006

WEDEROM HET DEKSEL OP DE NEUS

Ik had problemen met mijn Hewlett-Packard scanjet. Ik vulde het ondersteuning on line formulier in op de site van HP:

Geef een nauwkeurige omschrijving van het probleem. Mijn kleurscan vertoont horizontale, regelmatige, gekleurde lijnen.
Ze komen voor, ongeacht de ingestelde scanresolutie of formaat.Deze lijnen zijn niet het gevolg van een offset print van het origineel.

Vermeld alle stappen die u zelf al hebt uitgevoerd om het probleem op te sporen of alle informatie die HP kan gebruiken om u te helpen. Ze zijn niet te verwijderen met bv Paint Shop Pro of Photoshop.
Software en drivers opnieuw geinstalleerd

Dit was het antwoord, dat ik al de volgende dag kreeg:
(Ik noem de agent van HP "Vriend van Johan", omdat Johan vond dat zijn vriend onheus bejegend werd en ik misbruik maakte van zijn naam)
Geachte Mijnheer Lemckert,
Hartelijk dank voor het contact opnemen met de HP Scanner E-mail ondersteuning. Mijn naam is Jeroen Hofhuizen. Samen met u zal ik proberen het door u in uw e-mail aangegeven probleem op te lossen. Wanneer na het volgen van de aangegeven stappen het probleem is opgelost dan verneem ik dat graag van u. Mocht mijn oplossing het probleem niet verhelpen, dan kunt u op dit bericht reageren.
Naar aanleiding van uw mail met betrekking tot de strepen op een scan, kan ik u het volgende mededelen. Dit probleem kan veroorzaakt worden door de adapter of door de CCD chip. De CCD chip zorgt voor de omzetting van licht naar een digitaal signaal dat de PC kan begrijpen. Als deze defect is, kunnen er strepen ontstaan op de scans. Helaas kunt u deze chip niet testen.
Wel kunt u de adapter doormeten met een multimeter. Als de adapter niet genoeg spanning levert, kunnen dit soort problemen ontstaan.
Hetgeen ik u wil adviseren is om de adapter door te (laten) meten met een multimeter. Als u niet in het bezit bent hiervan dan kunt u dit wellicht bij een elektronica zaak bij u in de buurt laten testen. De waardes die de adapter dient te leveren zijn: 12 V, 1250 mA
als de adapter inderdaad een afwijking vertoont da ontvang ik graag uw adres, woonplaats en postcode. Een adapter heeft namelijk twee jaar garantie en kan u derhalve een nieuwe toezenden. Als de adapter wel de correcte waardes levert dan is er een defect aan de Scanjet. Deze dient dan gerepareerd te worden. De Scanjet zelf heeft ??n jaar garantie. HP heeft ??n europees reparatie centrum. Het is zo dat apparaten welke defect zijn hier naartoe worden gebracht ter reparatie. De Klant levert een produkt in bij een omruilpunt en haalt tegelijkertijd een omruil unit op. Dit geldt voor zowel apparaten binnen garantie als buiten garantie.
U ontvangt dus een ander apparaat dan het apparaat dat ter reparatie wordt aangeboden. Dit omruil apparaat wordt uw eigendom. Het omruilapparaat is een gereviseerd apparaat. Dit houdt in dat alle onderdelen onderhevig aan slijtage vervangen worden. Hierna wordt het apparaat getest en weer uitgeleverd aan onze klanten. Voor deze omruiling is er standaad omruilprijs. De hoogte hiervan is mij onbekend.
Als u mij uw n.a.w. gegevens kunt terugmailen, dan kan ik een referentienummer voor u aanmaken. Aan van dit nummer neem ik kontakt met u op. Vervolgens zal ik u doorverbinden met onze garantie afdeling welke u kunnen informeren over de hoogte van een omruilprijs en desgewenst een service voor u kunnen starten.Tevens ontvang ik graag een tijdstip en datum wanneer u telefonisch bereikbaar bent zodat ik u kan kontakteren en doorverbinden.
In afwachting van uw bevindingen verblijf ik met vriendelijke groeten,
Vriend van Johan

Ik heb snel de adapter doorgemeten, en toen het volgende mailtje gestuurd:

Beste vriend van Johan,
Allereerst hartelijk dank voor uw snelle en uitgebreide antwoord.
Ik heb de adapter laten testen, met goed resultaat. De adapter levert de juiste waarden.
Dat betekent dat waarschijnlijk de CCD chip niet goed werkt. Ik zou dus graag van u vernemen waar en wanneer ik mijn scanner kan omruilen.
Ik ben de gehele dag tussen 08.30 uur en 17.00 uur op mijn mobiel nummer te bereiken. Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,
John Lemckert

De volgende dag kreeg ik deze:


Geachte Mijnheer Lemckert,
Dank u wel voor het gebruik van de HP Klantenondersteuning.
Mijn excuses voor het ongemak maar bij het aanmaken van de casus is gebleken dat een omruilservice door uzelf aangemaakt kan worden indien u dat wenst. Ik heb zelf niet meer de mogelijkheid om dit te doen. U kunt via onderstaande link de produktlijn Scanjet scanners uw type selecteren. Vervolgens wordt u doorgelinkt naar een volgende pagina, hier selecteert u HP's Out of Warranty Programma. Vervolgens komt u op de pagina specifiek voor alle Scanjets.
De link:
http://www.hp.nl/diagnose/
Wij hopen u bij deze voldoende te hebben ge?nformeerd.
Mocht u nog vragen c.q. opmerkingen hebben betreffende deze support kunt u contact met ons opnemen via HP Klantenondersteuning.
Met vriendelijke groeten,
Vriend van Johan

Enigszins teleurgesteld na een bezoek aan de omruilservice schreef ik het volgende:

Beste vriend van Johan,

Bedankt voor uw bericht.
Ik was door uw eerste antwoord gisteren bijna lyrisch over uw service en snelheid. Ik dacht zelfs aan warme douches in een bekend consumenten-programma.
Vandaag ontving ik uw 2e antwoord, en heb op uw aanraden op de hp diagnose site gekeken. Daar werd me al snel duidelijk dat de "omruilservice", die mij zo aantrekkelijk en sympathiek voorkwam, mij ? 190,- zou gaan kosten, en dat terwijl het apparaat mij eerverleden jaar, nieuw, nog geen ? 150,- heeft gekost! Wellicht kunt u zich mijn teleurstelling voorstellen ?
Derhalve ben ik gaan hopen, dat het verkeerde scanresultaat wellicht nog aan iets anders te wijten is. Ik heb een scan van een foto als bijlage bij dit bericht gedaan. Misschien kunt u die bekijken, en mij mededelen of dit inderdaad het gevolg is van een defecte CCD chip. Het zal niet door slijtage komen, want ik heb alle scans die ik heb gemaakt,( en die ik allemaal heb opgeslagen) geteld, en ik kom aan 482 scans- met de proefscans op ca. 700 x.
Als uw diagnose inderdaad een defecte chip uitwijst, kunt u mij dan mededelen of een dergelijke chip ook los te koop is, en zo ja, wat de kosten hiervoor zijn?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord,
Met vriendelijke groet,
John Lemckert


En daar kwam het deksel, dat mijn neus niet kon missen:

Geachte Mijnheer Lemckert,
Dank u wel voor het toezenden van voorbeeld.
Hetgeen de scan laat zien is inderdaad een defect aan de CCD chip. U heeft eerder aangegeven dat de adapter de correcte waardes levert. Tot mijn spijt is een dergelijke chip niet los verkrijgbaar. Ik begrijp uw teleurstelling omtrent de kosten van een omruilservice. Ik heb hier echter geen mogelijkheid om aanpassingen etc. uit te voeren. Ik ben enkel een technische agent en probeer op technisch vlak tot de oorzaak van problemen te komen en daar waar mogelijk deze op te lossen. Mijn excuses voor dit ongemak.
Mocht u nog vragen hebben aangaande deze werkwijze of support behoeven voor andere HP producten nodigen wij u uit contact op te nemen met HP Klantenondersteuning.
Met vriendelijke groeten,
Vriend van Johan

Koude douche voor die HP!

Geen opmerkingen: