09 april 2006

HALLELUJA NIKSANDEHANDA

Op 8 april 2006 overleed Gerard (van het) Reve, vooral geroemd om zijn boek "de Avonden" en door velen bestempeld als een van de drie beste Nederlandse schrijvers. Nu heb ik tijdens een vakantie in Andalusiƫ de Avonden eens ter hand genomen, en aan de rand van een zwembad geheel uitgelezen. Ik vond het maar een somber, negatief, langdradig en vervelend boek, dat ik dan ook in het hotel heb achtergelaten om iemand anders' vacantie te bederven, maar ook omdat ik het niet nodig vond het later nog eens te lezen. Verkeerd misschien? Wellicht had ik het boek niet begrepen, en zag ik niet het in finesse weergegeven tijdsbeeld of de diepere psychologische betekenis.... Maar het zij zo. Er schijnen ook veel humorvolle geschriften van zijn hand te zijn. De Avonden doet dat niet vermoeden, en ontneemt mij de lust om mij er nog verder in te verdiepen, maar als je op het plaatje klikt, kun je 4 sprookjes van zijn hand beluisteren. (Quick Time )

Geen opmerkingen: